Residenssissä 19-25.2.2024

Koreografi Tuija Lappalainen ja työryhmä
Tulossa ensi-ilta teoksesta HUM 22.3

Residenssissä 26.2 -1.3.2024

Koreografi Jouni Järvenpää ja esitystaiteilija Antti-Juhani Manninen
Tulossa ensi-ilta teoksesta Placeholders 10.5

INCOGNITO-iltamat

2.3.2024 klo 19 alkaen

Nyt ne tulevat ne kevään ensimmäiset INCOGNITO-iltamat! Lauantaina 2.3!!  Kokoonnutaan hyvässä hengessä kuten aina ennenkin! Avaamme ovemme klo 19, ja ilta loppuu klo 24.
Haluaisitko esittää iltamissa jonkun lyhyen jutun, tai kokeilla jotain mitä mieleen juolahtaa? Lähetä ehdotuksesi osoitteeseen info(at)barkerteatteri.fi
Voit myös yllättää muut ottamalla valitsemasi esitysalueen käyttöön, spontaanisti!
Jos yllättäviä esiintymisiä ei ilmene, vietämme iltaa jutustellen mainiossa seurassa incognitotyyliin! Tervetuloa taiteilijat kaikilta alueilta! Tervetuloa yleisö! Liput ovelta perinteiseen tapaan 3€. Tervetuloa!!
INCOGNITO-iltamia on järjestetty samalla konseptilla vuodesta 1997!

RYPPÄITÄ!

Vuosina 2018-2019 Turun Taidemuseoon tehty teos saa näyttämöensi-iltansa Barkerilla 8.3.2024
Muut esitykset
Perjantaina 8.3 klo 19 ja lauantaina 9.3 klo 19
Liput 20 / 10€
Lippuvaraukset: liput(at)barkerteatteri.fi

Koreografia Riikka Kosola, esiintyjät Liana Potila, Henna-Maria Hanhineva, Annastiina Love, Satu Hakamäki, Veera Alaverronen, Erika Malkki ja Siiri Lehtiö. Pukusuunnittelija Amita Kilumanga.

Ryppäitä! on Riikka Kosolan ryhmäteos 10 naisesiintyjälle, ja se jäsentyy kuin improvisaattorinen peli. Kehot organisoituvat kuin viinirypäleet ikään, ryppäisiin, sekä irtonaisiin hedelmiin. Kyse on auringosta ja valosta, lihasta, viinistä ja verestä, abstraktisti. Ryppäitä! kertoo myös syvimmiltään naiskokemuksen seksuaalisuudesta, sen kokonaisvaltaisuudesta. Keskustasta, oman itsen keskiöistä lähtevä tapa olla, ohjaa teoksen liikettä ja hengitystä. Ryppäät laulavat liikkeen mukana kuin avoimet, ilman läpivirtaamat putket. Ovat yksilöitä ja kollektiivi, vastaan, ja tukien. Teoksen tanssijat tuntevat kaikki pelin säännöt ja voivat hypätä mukaan vapaasti, suostumuksellisesti, kun niin haluavat.

Esitys kestää 1,5h-2h ja on seurattavissa osissa tai kokonaan.
Teatterin kahvio on auki teoksen ajan, ja katsojat voivat vaihtaa paikkaa teoksen aikana niin halutessaan.

Teokseen on myös tehty aivan uusi, englanninkielinen osio teoksen kansainvälistyessä. Tervetuloa! Ryppäitä(!) Revisited.

Osatuottajat Barker-teatteri ja Kustavi Korps ry. Tukijat Läntinen tanssin aluekeskus, Taiteen edistämiskeskus, Lieues (FR), Association Mâ (FR), viinitila Les Grangers, Jullié (FR)


NOIZI - improvisaatio työpaja

18.2 klo 11-16
Nyt voi säännöllisen lauantai-NOIZI sessioiden lisäksi osallistua NOIZI improvisaatio työpajaan ensi sunnuntaina 18.2.2024
Tervetuloa mukaan!
Vetäjänä tanssija-esitystaiteilija Tashi Iwaoka
Tiedustelut: noizimpro(at)gmail.com

Vierailu Barkerilla : Boundless Ominous Fields

9.2 klo 19  ja 10.2 klo 15
Liput: 28€ / 15€ / 10€

Lippuvaraukset: liput(at)barkerteatteri.fi

Margrét Sara Guðjónsdóttirin teos Boundless Ominous Fields pyrkii aktivoimaan sekä esiintyjän että katsojan arkaaiset ja energeettiset ylisukupolviset arkistot.

Näyttämöllä kaksi muuntuneissa tajunnantiloissa olevaa kehoa kulkee sisäisten arkistojen läpi, henkilökohtaisen elämänkerrallisen ruumiin ja välittömän tiedostavan mielen tuolla puolen.

Esiintyjien ruumiit pikemminkin kanavoivat kuin esittävät tai edustavat jotain. Uppoutuneena epigeneettiseen painaumaansa, tuntemattoman ja hypertutun välimaastoissa väreillen, ne toimivat heijastuspintana ja porttina jaettuun alitajuiseen maaperäämme.

Boundless Ominous Fields sukeltaa syvemmälle Guðjónsdóttirin pitkäjänteiseen fenomenologiseen tutkimukseen, joka käsittelee muuntuneiden tajunnantilojen ruumiillistamista näyttämöllä. Guðjónsdóttir on luonut teoksen yhteistyössä suomalaisten esiintyjien Karolina Ginmanin ja Marlon Moilasen kanssa. Teos on Ginmanin ja Moilasen tuottaman trilogian ensimmäinen osa.


Margrét Sara Guðjónsdóttir

Margrét Sara Guðjónsdóttir on Islannissa syntynyt koreografi, joka työskentelee nykyään Berliinissä. Hän opiskeli tanssia Hollannissa ja työskenteli esiintyjänä useiden eri taiteilijoiden kanssa ympäri Eurooppaa vuosina 2001–2014. Guðjónsdóttir on yksi islantilaisen Panic Productions -tuotantotalon perustajista. Vuosina 2004–2009 toiminut Panic Productions tuotti ja laittoi aluille kansainvälisten taiteilijoiden kanssa tehtyjä esityksiä Islannissa ja kansainvälisesti. Samaan aikaan Guðjónsdóttir asui Berliinissä ja loi omia teoksiaan sekä teki kansainvälisiä kiertueita.

Vuodesta 2010 lähtien Guðjónsdóttir on käsitellyt koreografisissa teoksissaan sosiopoliittisen kehon patologista jälkeä ja sen purkamista kehoissamme sekä tutkinut FULL DROP -menetelmää, joka tähtää syväkudoksen vapauttamiseen. Hän pitää purkamista ja vapautumista käsitteleviä töitään suorina poliittisina eleinä ja aktivismina. Laajemmin Guðjónsdóttirin teokset käyvät koreografisessa kontekstissa jatkuvaa keskustelua parantamisesta, feminismistä, yhteenkuuluvuudesta ja energeettisen kansalaisuuden käsitteistä.

Esiintyjät käyttävät hänen FULL DROP -menetelmäänsä keinona päästä käsiksi erilaisiin kehollisuuden ja muuntuneen tietoisuuden tiloihin eli niin sanottuihin HYPERSTATES-tiloihin. Näitä kehollisia tiloja juhlistetaan vastarintana ulkoisesti ja sisäisesti asetetuille suoritusvaatimuksille. Ne tarjoavat vaihtoehtoista energiaa ja voimaa muodostaen kontrastin hyperaktiivisuudelle. Tiloista muodostuva kehollinen kieli toimii porttina alitajuntaan, mikä mahdollistaa sisäisen ja ulkoisen todellisuutemme radikaalin kyseenalaistamisen uudenlaisen tiedon ja itsen havainnoinnin valossa.

Teoksen ensi-ilta Sivuaskel festivaalilla Helsingissä 1.2. Esityspaikka Zodiak Stage.

Ohjaus, koreografia, konsepti: Margrét Sara Guðjónsdóttir
Esiintyminen, koreografia: Karolina Ginman, Marlon Moilanen
Ääni: Lucy Railton
Valot: Sofia Palillo
Tila: Margrét Sara Guðjónsdóttir, Sofia Palillo
Tuotanto: Karolina Ginman, Marlon Moilanen, Inari Pesonen, Zodiak – Uuden tanssin keskus
Trilogia-konsepti: Karolina Ginman, Marlon Moilanen
Tukijat: Taiteen edistämiskeskus, Svenska Kulturfonden, Oskar Öflunds Stiftelse, Islantilais-suomalainen kulttuurirahasto, Eugène, Elisabeth & Birgit Nygréns Stiftelse, Goethe-Institut Finnland
Residenssituki: Saaren kartano / Koneen Säätiö
Kuva: Haliz Yosef

Esityksen tuotanto Barker-teatterille: Barker

-------------------------------

NOIZI IMPROVISAATIOSESSIOT keväällä 2024

13.1 –15.6 @Barker klo 13:30 – 15:30

Reaaliaikaisen teoksen luomiseen tähtäävät monitaiteiset improvisaatiosessiot
Vetäjänä Tashi Iwaoka

NOIZI improvisaatio sessio on Barkerilla järjestettävä, koko syksyn jatkuva improvisaatiosessioiden sarja, jonka tarkoituksena on opiskella improvisaatiota esiintymismenetelmänä. NOIZI keskittyy reaaliaikaisen teoksen monitaiteiseen harjoitteluun.
Osallistujat luovat teosta sellaisena kuin se on olemassa ajassa, luovat ja työstävät teosta yhdessä , ja yhteisessä tilassa. NOIZI tarjoaa tilan eri välineille hengittää samaan aikaan, se mahdollistaa harmonian ja riitasointujen rinnakkaiselon, resonoiden moninkertaisesti, ja tuoden esiin monitasoisen aika/avaruuden.
NOIZI on avoin esiintyjille, tanssijoille, näyttelijöille, muusikoille, kirjailijoille, runoilijoille, ohjaajille, videokuvaajille, taidemaalareille tai kaikille, jotka ovat kiinnostuneita opiskelemaan reaaliaikaisia teoksen luomisen taitoja.

Osallistujan ei tarvitse olla ammattilainen, mutta kiinnostus improvisaatioon esiintymismenetelmänä on avainasemassa. Osallistuminen on ilmaista.
Ennakkoilmoittautumista ei tarvita. Sessiot järjestetään lauantaisin. Sessioihin voi myös osallistua kesken kauden.
Osallistuminen Noiziin on ilmaista, eikä ennakkoilmoittautumista tarvita.
Tiedustelut: tashi.iwaoka [at] gmail.com.

Noizi sessiot lauantaisin:
13.1 klo 13:30-15:30
20.1 klo 13:30-15:30
27.1 klo 13:30-15:30
3.2 klo 13:30-15:30
10.2 klo 13:30-15:30
17.2 klo 13:30-15:30
24.2 klo 13:30-15:30
2.3 klo 13:30-15:30
9.3 klo 13:30-15:30
16.3 klo 13:30-15:30
23.3 klo 13:30-15:30
30.3 klo 13:30-15:30
6.4 klo 13:30-15:30
13.4 klo 13:30-15:30
20.4 klo 13:30-15:30
27.4 klo 13:30-15:30
4.5 klo 13:30-15:30
11.5 klo 13:30-15:30
18.5 klo 13:30-15:30
25.5 klo 13:30-15:30
8.6 klo 13:30-15:30
15.6 klo 13:30-15:30

NOIZI improvisaatiosessioiden vetäjänä toimii turkulainen performanssitaiteilija/ liikkuja/ butoh-harjoittaja Tashi Iwaoka.
Hän on työskennellyt improvisaation parissa 90-luvun lopulta lähtien muiden liikeharjoitusten ohella. Vuosina 2015-2021 hän on seurannut tiiviisti Amsterdamissa työskentelevän Katie Duckin ( katieduck.com) käytäntöjä ja kehittänyt lähestymistapaansa reaaliaikaiseen teoksen luomiseen, johon Duckin intensiivinen performanssin tutkimus on vaikuttanut suuresti. Hän pyrkii löytämään inhimillisen ilmaisun ja yhteyden ytimen suhteessa oppimiinsa liike- ja esiintymistaitoihin. Yksi keskeisistä liikkeellepanevista voimista on pyrkimys muodostaa oikeampi näkemys "ihmisenä olemisesta" tässä maailmassa. Hän haluaa purkaa itämaisen viisauden yleismaailmallisuutta auttaakseen meitä ymmärtämään, mitä on olla ihminen.